Wyprawka szkolna 2013/2014
Data publikacji: 2013-08-20, Data modyfikacji: 2013-08-20
Miejski Zarząd Oświaty informuje, że termin składania wniosków o przyznanie dofinansowania w ramach programu „Wyprawka szkolna 2013” został ustalony od dnia 2 września 2013r. do dnia 10 września 2013r.
W roku szkolnym 2013/2014 programem objęci zostają uczniowie rozpoczynający edukację w:
- klasach I – III i V szkoły podstawowej
- klasach I – III i V ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia
- klasie II szkoły ponadgimnazjalnej: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego i technikum
- klasie V ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia
- klasie V ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych
- klasie II liceum plastycznego
- klasie II lub VIII ogólnokształcącej szkoły baletowej.
W 2013 r. programem będą objęci także uczniowie:
- słabowidzący
- niesłyszący
- z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
- z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona wyżej.
Posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 71b ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, uczęszczający w roku szkolnym 2013/2014 do szkół dla dzieci i młodzieży: podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych: zasadniczych szkół zawodowych, liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych, techników uzupełniających oraz szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, lub do ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia, ogólnokształcących szkół sztuk pięknych, liceów plastycznych lub ogólnokształcących szkół baletowych.
Uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego otrzymują pomoc niezależnie od dochodu na osobę w rodzinie.
Pomocy udziela się uczniom, o których mowa pkt. 1 pochodzącym z rodzin, w których dochód na osobę nie przekracza kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, o którym mowa w art. 8 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2013r. poz. 182, ze zm.), dla osoby w rodzinie kwota 456 zł netto z wyłączeniem uczniów klasy I szkoły podstawowej i uczniów klasy I ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia.
W przypadku uczniów klas I szkoły podstawowej oraz uczniów klas I ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia pomocy udziela się uczniom, pochodzącym z rodzin, w których dochód na osobę nie przekracza kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2006r. Nr 139, poz. 992, z późn. zm.) – 539 zł netto na osobę w rodzinie, (a w przypadku rodzin wychowujących niepełnosprawne dziecko – 623zł).
Pomoc może być udzielona także uczniom z rodzin niespełniających kryterium dochodowego, w których występują przypadki określone w art. 7 ustawy o pomocy społecznej tj.: ubóstwo, sieroctwo, bezdomność, bezrobocie, niepełnosprawność, długotrwała lub ciężka choroba, przemoc w rodzinie, potrzeba ochrony ofiar handlu ludźmi, potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności, bezradność w sprawach opiekuńczo – wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych, trudności w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczpospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, alkoholizm, narkomania, zdarzenie losowe lub sytuacja kryzysowa, klęska żywiołowa lub ekologiczna.
Pomoc w tym przypadku przyznawana jest na podstawie decyzji dyrektora szkoły.
Uwaga – liczba uczniów objętych pomocą w tym trybie nie może przekroczyć 5% ogólnej liczby uczniów z klas I-III i V szkoły podstawowej w gminie.
Pomoc jest udzielana na wniosek rodziców ucznia (prawnych opiekunów, rodziców zastępczych), a także nauczyciela, pracownika socjalnego lub innej osoby, za zgodą przedstawiciela ustawowego lub rodziców zastępczych.
Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie o wysokości dochodów lub zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pieniężnych w formie zasiłku stałego lub okresowego (za miesiąc poprzedzający miesiąc złożenia wniosku). W uzasadnionych przypadkach zamiast zaświadczenia o wysokości dochodów można dołączyć oświadczenie o wysokości dochodów.
W przypadku ubiegania się o pomoc dla ucznia klasy I szkoły podstawowej lub klasy I ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia, którego rodzina korzysta ze świadczeń rodzinnych w formie zasiłku rodzinnego lub dodatku do zasiłku rodzinnego, można przedłożyć – zamiast zaświadczenia o wysokości dochodów – zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń rodzinnych w formie zasiłku rodzinnego lub dodatku do zasiłku rodzinnego.
W przypadku ubiegania się o pomoc dla ucznia niepełnosprawnego – zamiast informacji i zaświadczeń o dochodach, do wniosku należy dołączyć kopię orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
W przypadku przekroczenia kryterium dochodowego, do wniosku należy dołączyć uzasadnienie, z którego powinno wynikać jaka z okoliczności określonych w art. 7 ustawy o pomocy społecznej występuje w rodzinie.
Zwrot kosztu zakupu podręczników (prawnym opiekunom, rodzicom zastępczym) dokonuje dyrektor szkoły po przedłożeniu dowodu zakupu, którym jest faktura VAT – wystawiona imiennie na ucznia, rodzica lub opiekuna prawnego, rachunek, paragon lub oświadczenie o zakupie podręczników z zawartą informacją, iż opisane wydatki rozliczone zostały tylko w ramach Rządowego programu pomocy uczniom w 2013r. „Wyprawka szkolna”.
W przypadku zakupu podręczników dla grupy uczniów koszty zakupu podręczników zwracane są po przedłożeniu potwierdzenia zakupu podręczników zawierającego w szczególności: imię i nazwisko ucznia, klasę, adres szkoły, wykaz zakupionych podręczników, materiałów dydaktycznych, kwotę zakupu, datę zakupu i czytelny podpis podmiotu dokonującego zakupu. Potwierdzenie wystawia podmiot dokonujący zakupu, na podstawie faktury VAT oraz listy uczniów dla których zakupiono podręczniki.
W przypadku szkół prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego inną niż gmina, osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego przez osobę fizyczną, zwrotu kosztów zakupu podręczników rodzicom (prawnym opiekunom, rodzicom zastępczym) dokonuje odpowiednio wójt gminy, burmistrz lub prezydent miasta, właściwy ze względu na siedzibę szkoły.
Wniosek należy złożyć do dyrektora szkoły do której uczeń będzie uczęszczał w roku szkolnym 2013/14 w terminie od 2 września 2013r. do 10 września 2013r.
Wysokość dofinansowania
TABELA - Grupa uczniów uprawniona do otrzymania danej kwoty
Szczegółowe informacje na temat zasad przyznawania pomocy zawarte są w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 12 lipca 2013r. (Dz.U. z dnia 17 lipca 2013r. poz. 818).
W załączeniu wzory wniosków i oświadczeń:
- oświadczenie
- wniosek poniżej kryterium dochodowego
- wniosek powyżej kryterium dochodowego
- wniosek - kształcenie specjalne
- potwierdzenie zakupu
UM Bielsko Biała, Źródło artykułu: www.um.bielsko.pl, Autor zdjęć: UM Bielsko Biała